fredag den 6. januar 2012

Nytårsforsæt # 2: ingen tv under maden

Som I kunne læse tidligere, så kører det virkelig for mig med mine nytårsforsætter. Vi er seks dage inde i det nye år, og mit andet nytåsforsæt om at holde Tante tv slukket mens vi spiser er gået i vasken.

Vi har jo det dejlige køkken-alrum, som er fint, når man har små børn, man gerne vil holde øje med. Om de er ved få en ambulance i den gale hals eller om de er ved at lave et form for spa-arrangement på badeværelset, mens man laver aftensmad. Børn er for det meste der hvor de voksne er og derfor er vores køkken-alrum et køkken-allemandsrum. Her er Brio togbaner nok til at kunne køre fra Kbh H. - Ålborg, via Himmerland, her er en landingsbane af papir, her er æbleskrog fra i onsdags og Toys R' Us bor under vores sofa. Kort sagt: det er her det sner, hvis man er barn.

Vi er også mennesker, der ser tv, og det hænger fin placeret, så man kan se det fra vores spisebord. Det gør det fordi arkitekterne har tegnet rummet så der kun er tre vægge at gøre godt med og da det er dumt at hænge fjerneren over sofaen, ja så hænger det glimrende der hvor det hænger.

Problemet er at Kasper tænder for Ramasjang i det sekund han lander fra børnehaven. Han vil gerne lige se en halv time, mens han lander. Det er fint for mig. Men hov, så kommer der lige Peter Pedal og Pippi og Phineas & Ferb og og og og og.....det bliver ved i en uendelighed. Faktisk overvejer at skrive til Ramasjang om de kunne indføre spisepause på samme måde, som når de lægger sig til at sove. Rimelig generalisering af spisetider, men alligevel. It could work.

Jeg slukker i aften. Jeg gør det. May the force be with me.

7 kommentarer:

  1. Jep, skrig og skrål. Men ved du hvad, der lige fik slukket tv'et her hos os (under maden i hvert fald)? Ungerne skiftede fra at ville se tv til at ville spille en halv times Wii, når vi kommer hjem, og så sættes spillet jo automatisk på pause, når der bliver sagt: "spiiisetiiid!". Pest vandt simpelthen over kolera mht. tv-vaner.

    SvarSlet
  2. Fed idé med Rama-spisepause! Den er lige i (køle)skabet.

    SvarSlet
  3. Jeg stemmer altså også for, at du sender dem den der spisepause-mail. Jeg har ingen rygrad. Og slet ikke overfor trætte, hysteriske og putteagtige børn...

    SvarSlet
  4. Jeg køber også Rama-spisepausen, MEN jeg forstår ikke, at der trods manglende pause skal være tændt TV i de små hjem, når familien samles om spisebordet. Her må nej-hatten altså trækkes godt ned over ørene. Diverse TV-programmer bør IKKE være med til bords. Kald mig bare frelst, men her SKAL tv'et slukkes, når maden står på bordet. BASTA!

    SvarSlet
  5. Jep anonym, vi er helt enige. Men det er lidt ligesom afvænning af sut. Man skal lige tage tilløb til det. Men men men, der var ikke tv i dag HURRA.

    SvarSlet
  6. Haha, "nytårsfortsæt"! ... fed måde at stave det på :D

    SvarSlet
  7. Sorry det er mig der opfordrer dine unger til at se lortet, hvis du lytter efter:)

    SvarSlet